Vecka 25+0

Igår fick vi se vår älskade lilla bäbis å ultraljud igen. Anledningen till det var p.g.a. att jag haft täta och regelbundna sammandragningar i stort sett hela dagen, och mot slutet kunde jag knappt gå på grund av dom (gjorde ont ut mot sidorna) så vi fick höra att vi skulle åka in. Allt såg dock bra ut och livmodertappen var ca 4 cm lång, vilket var helt normalt så det var skönt. Fick sån jävla panik när jag insåg att det faktum att bebis kanske ville komma ut så det var helt sjukt. Men det var underbart att vi se henne på ultraljud! <3 Hon låg och gapade och stängde munnen hela tiden, svalde förmodligen fostervatten haha så söt. När läkaren dessutom skulle se hur hon låg i magen så säger hon "ojojoj vad det sparkas här inne" precis så som alla andra har sagt, så det är nog en livlig liten krabat <3

Nu ska jag plugga lite. Imorgon kliver jag in i vecka 26. En vecka kvar sedan räknas jag som höggravid, sjukt, vad tiden går fort..

Detta händer i vecka 26:

Kroppen:
Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol.

Barnet: Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer och lungorna utvecklas. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret.


Bebis född i vecka 26. Så här stor är vår bebis nu <3

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0